Porozumienie zawarte pomiędzy WEIP i UOKiK
WEIP sp. z o. o. (dalej WEIP), udoskonalając wysokie standardy prowadzonej działalności, wypracował wspólnie z UOKiK ustalenia zawarte w decyzji z dnia 29.12.2023r. (RPZ 13/2023), które zostały zrealizowane na początku 2024 roku. Niniejsza decyzja jest wynikiem wspólnych ustaleń i porozumienia pomiędzy WEIP a UOKiK i wynika z pozytywnych zmian dla kierowców zaproponowanych przez WEIP.
W styczniu 2025 na niektórych portalach pojawiły się artykuły zawierające nieprawdziwe i nieaktualne informacje dotyczące decyzji z 2023 roku. Wyjaśniamy:
- Stanowisko / decyzja UOKiK zostało wydane w 2023 roku. W ostatnim okresie nie było wydane żadne nowe stanowisko UOKiK powiązane z firmą WEIP.
- Decyzja wydana przez UOKiK nie nakładała żadnej kary na WEIP. W odróżnieniu od innych operatorów parkingowych, decyzja była dla WEIP pozytywna. Decyzja nie stwierdziła naruszenia zbiorowych interesów konsumentów jak to było w przypadku innych firm parkingowych, a jedynie uprawdopodobnienie tego. Niektóre portale mylą sprawę WEIP z firmą APCOA, na którą w 2023 roku została nałożona przez UOKiK kara w wysokości ponad 820 tys. zł.
- Decyzja wydana przez UOKiK nie podważa legalności wystawianych wezwań. W żaden sposób nie stwierdza ich nieważności. Wystawiane przez spółkę wezwania są prawidłowe, legalne i ważne. Decyzja odnosiła się w głównej mierze do sposobu rozpatrywania niektórych reklamacji bądź szczegółowości podawanych informacji dla konsumentów.
- Decyzja nie zmuszała WEIP do zwrotu opłat dodatkowych. Zgodnie z decyzją WEIP samodzielnie zaproponował i zobowiązał się do zwrotu niektórych opłat dodatkowych, a takie zobowiązanie zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK i w decyzji zostało ujęte nałożenie na WEIP wykonania zobowiązania, które spółka WEIP sama zaproponowała.
- Wykonywanie zwrotów, które zaproponował WEIP, zostało zakończone do maja 2023 roku. Informacje iż WEIP aktualnie będzie dokonywał zwrotów dla kierowców są nieprawdziwe. Zwroty były wykonywane automatycznie i konsumenci nie musieli się zwracać do WEIP z prośbą o zwrot. Osoby, których dotyczyły zwroty zostały o tym powiadomione.
- Zwroty dotyczyły wyłącznie wybranej grupy konsumentów. Zwroty opłat zaproponowane przez spółkę WEIP dotyczyły wyłącznie niektórych reklamacji – tj. reklamacji w których kierowca załączył bilet bez numeru rejestracyjnego pobrany za gotówkę. W takich sytuacjach, z racji iż WEIP nie był w stanie stwierdzić kto i dla jakiego pojazdu wykupił bilet pierwotnie, uznawano tylko niektóre takie reklamacje. WEIP na początku 2023 roku zdecydował uznawać wszystkie takie reklamacje, a zgodnie z decyzją pod koniec 2023 roku postanowił również zwrócić opłaty dla takich reklamacji z poprzednich lat. Zwroty dotyczyły przede wszystkim niektórych wezwań z lat 2020-2022.
- WEIP nigdy nie wprowadzał celowo konsumentów w błąd. Dwie niejasności zostały przez WEIP poprawione w roku 2023 i na początku roku 2024. Jedną z tych niejasności była informacja w regulaminach iż ‘kierowcy mogą składać reklamację przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Aktualnie regulamin stanowi iż ‘kierowcy mogą składać reklamację między innymi przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Zmiana w powyższym zakresie dotyczyła wstawienia wyrażenia ‘między innymi’ aby kierowcy byli świadomi iż WEIP przyjmuje reklamacje również na inne sposoby, co też robił w latach ubiegłych.
Regulamin przed powyższą zmianą:
Regulamin po powyższej zmianie:


Czego dotyczyła decyzja?
- Zakres zwrotów
- Sytuacje wyjątkowe
- Zmiany w regulaminie i na wezwaniach
Nasza działalność opiera się na uczciwych relacjach z klientami oraz dążeniu do doskonalenia wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
Pełną treść decyzji RPZ 13/2023 można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.