Porozumienie zawarte pomiędzy WEIP i UOKiK

Porozumienie zawarte pomiędzy WEIP i UOKiK

 

WEIP sp. z o. o. (dalej WEIP), udoskonalając wysokie standardy prowadzonej działalności, wypracował wspólnie z UOKiK ustalenia zawarte w decyzji z dnia 29.12.2023r. (RPZ 13/2023), które zostały zrealizowane na początku 2024 roku. Niniejsza decyzja jest wynikiem wspólnych ustaleń i porozumienia pomiędzy WEIP a UOKiK i wynika z pozytywnych zmian dla kierowców zaproponowanych przez WEIP.

 

W styczniu 2025 na niektórych portalach pojawiły się artykuły zawierające nieprawdziwe i nieaktualne informacje dotyczące decyzji z 2023 roku. Wyjaśniamy:

 

 

  • Stanowisko / decyzja UOKiK zostało wydane w 2023 roku. W ostatnim okresie nie było wydane żadne nowe stanowisko UOKiK powiązane z firmą WEIP.
  • Decyzja wydana przez UOKiK nie nakładała żadnej kary na WEIP. W odróżnieniu od innych operatorów parkingowych, decyzja była dla WEIP pozytywna. Decyzja nie stwierdziła naruszenia zbiorowych interesów konsumentów jak to było w przypadku innych firm parkingowych, a jedynie uprawdopodobnienie tego. Niektóre portale mylą sprawę WEIP z firmą APCOA, na którą w 2023 roku została nałożona przez UOKiK kara w wysokości ponad 820 tys. zł.
 
  • Decyzja wydana przez UOKiK nie podważa legalności wystawianych wezwań. W żaden sposób nie stwierdza ich nieważności. Wystawiane przez spółkę wezwania są prawidłowe, legalne i ważne. Decyzja odnosiła się w głównej mierze do sposobu rozpatrywania niektórych reklamacji bądź szczegółowości podawanych informacji dla konsumentów.
 
  • Decyzja nie zmuszała WEIP do zwrotu opłat dodatkowych. Zgodnie z decyzją WEIP samodzielnie zaproponował i zobowiązał się do zwrotu niektórych opłat dodatkowych, a takie zobowiązanie zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK i w decyzji zostało ujęte nałożenie na WEIP wykonania zobowiązania, które spółka WEIP sama zaproponowała.
 
  • Wykonywanie zwrotów, które zaproponował WEIP, zostało zakończone do maja 2023 roku. Informacje iż WEIP aktualnie będzie dokonywał zwrotów dla kierowców są nieprawdziwe. Zwroty były wykonywane automatycznie i konsumenci nie musieli się zwracać do WEIP z prośbą o zwrot. Osoby, których dotyczyły zwroty zostały o tym powiadomione.
 
  • Zwroty dotyczyły wyłącznie wybranej grupy konsumentów. Zwroty opłat zaproponowane przez spółkę WEIP dotyczyły wyłącznie niektórych reklamacji – tj. reklamacji w których kierowca załączył bilet bez numeru rejestracyjnego pobrany za gotówkę. W takich sytuacjach, z racji iż WEIP nie był w stanie stwierdzić kto i dla jakiego pojazdu wykupił bilet pierwotnie, uznawano tylko niektóre takie reklamacje. WEIP na początku 2023 roku zdecydował uznawać wszystkie takie reklamacje, a zgodnie z decyzją pod koniec 2023 roku postanowił również zwrócić opłaty dla takich reklamacji z poprzednich lat. Zwroty dotyczyły przede wszystkim niektórych wezwań z lat 2020-2022.
 
  • WEIP nigdy nie wprowadzał celowo konsumentów w błąd. Dwie niejasności zostały przez WEIP poprawione w roku 2023 i na początku roku 2024. Jedną z tych niejasności była informacja w regulaminach iż ‘kierowcy mogą składać reklamację przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Aktualnie regulamin stanowi iż ‘kierowcy mogą składać reklamację między innymi przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Zmiana w powyższym zakresie dotyczyła wstawienia wyrażenia ‘między innymi’ aby kierowcy byli świadomi iż WEIP przyjmuje reklamacje również na inne sposoby, co też robił w latach ubiegłych.
 
Regulamin przed powyższą zmianą:   Regulamin przed zmianami
Regulamin po powyższej zmianie:   Regulamin po zmianach

 

Czego dotyczyła decyzja?

     

  1. Zakres zwrotów
WEIP zaproponował uznawanie reklamacji klientom, którzy załączyli do reklamacji ważny bilet, lecz bez numeru rejestracyjnego, zakupiony gotówką. Takie bilety nie wskazywały, dla którego pojazdu zostały wydane, a ich brak na podszybiu uniemożliwiał ustalenie tego. Wobec osób, które złożyły reklamację przedstawiając taki bilet, WEIP dokonał zwrotu zapłaconych opłaty i umorzył proces windykacyjny. Wszystkie osoby objęte tym procesem zostały poinformowane o zwrocie mailowo, a realizacja tych działań została zakończona w maju 2023 roku. Procedura ta, wprowadzona przez WEIP na początku 2023 roku, dotyczyła głównie reklamacji związanych z biletami z lat 2020–2022. WEIP nigdy nie miał praktyki wystawiania wezwań klientom z ważnym biletem na podszybiu! W przypadkach gdy klient zapomniał pozostawić bilet na podszybiu to WEIP zawsze anulował wezwania po przedstawieniu ważnego biletu z numerem rejestracyjnym.

 

  1. Sytuacje wyjątkowe
Czasami zdarzały się pojedyncze sytuacje, w których kierowca nie pozostawił zakupionego biletu z numerem rejestracyjnym na podszybiu, i po otrzymaniu wezwania, nie złożył reklamacji – prawdopodobnie uznając swój błąd związany z brakiem pozostawienia biletu w pojeździe. WEIP, wychodząc naprzeciw takim przypadkom, zaproponował weryfikację danych z baz urządzeń, anulowanie takich wezwań oraz zwrot ewentualnie zapłaconych opłat. Obecnie większość parkingów zarządzanych przez WEIP nie wymaga pozostawiania biletu w pojeździe. Numery rejestracyjne, wprowadzone podczas zakupu biletu, są automatycznie przekazywane do terminali kontrolerów, co eliminuje tego rodzaju sytuacje.

 

  1. Zmiany w regulaminie i na wezwaniach
WEIP dotychczas informował konsumentów, że reklamacje można składać mailowo lub listownie na adres firm, aby podkreślić łatwość tego procesu. Wszystkie otrzymane reklamacje były rozpatrywane niezależnie od formy zgłoszenia. Dla większej jasności WEIP obecnie informuje, że reklamacje można składać w dowolny wybrany sposób, między innymi poprzez formularz reklamacji na stronie weip.pl, mailowo i listownie. Forma złożenia reklamacji nie wpływa na odpowiedź choć może mieć wpływ na szybkość jej rozpatrzenia. Reklamacje rozpatrujemy w ciągu kilku dni roboczych, maksymalnie do 14 dni kalendarzowych. WEIP dotychczas informował na wezwaniach i w regulaminach, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej konsument zostanie obciążony kosztami pozyskania danych właściciela pojazdu oraz kosztami postępowania egzekucyjnego i windykacji. Dla większej jasności WEIP obecnie precyzuje, że konsumenci mogą zostać takimi opłatami obciążeni po pozyskaniu danych właściciela pojazdu lub po zakończeniu postępowania sądowego.

 

Nasza działalność opiera się na uczciwych relacjach z klientami oraz dążeniu do doskonalenia wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.

Pełną treść decyzji RPZ 13/2023 można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.